Przepisy

Zupa krem z dyni na początek jesieni

Wrzesień 12, 2015

Zupa krem z dyni to u mnie w domu znak, że nadchodzi jesień. To doskonały pomysł na obiad, kiedy na zewnątrz jest zimno i pada deszcz. Taka zupa jest bardzo zdrowa i rozgrzewająca. Danie jest proste w przygotowaniu, bo nie wymaga gotowania bulionu warzywnego – ja dodaję po prostu gorącą wodę – zupa i tak nie traci na smaku. Oczywiście zamiast wody można użyć bulionu.

Składniki:

– 1 kg dyni
– 2 marchewki
– 1 pietruszka
– 3 łyżki oliwy z oliwek
– 1 cebula
– 2 duże ząbki czosnku
– 3 szklanki wody
– ziarna słonecznika
– pieprz i sól do smaku

food-vegetables-meal-kitchen

Sposób przygotowania:

Na początek najtrudniejsza część podczas przygotowywania zupy z dyni – należy obrać dynię ze skórki, usunąć pestki i pokroić obraną dynię na kawałki. Następnie obieramy pietruszkę i marchewkę i kroimy na drobne części. Cebulę siekamy w kostkę, czosnek obieramy i kroimy na pół. W dużym garnku o grubym dnie podgrzewamy trzy łyżki oliwy z oliwek, wrzucamy cebulę i czosnek, po czym całość smażymy około 5 min. Następnie dodajemy pietruszkę i marchewki i smażymy jeszcze około 5 minut. Do garnka dodajemy dynię, zalewamy gorącą wodą i mieszamy. Całość gotujemy na średnim ogniu około 30 minut, aż warzywa będą miękkie. Ostatnim etapem jest blendowanie – za pomocą blendera ręcznego miksujemy zupę na gładki krem, po czym doprawiamy do smaku solą i pieprzem.

Drugim sposobem na tę zupę jest wcześniejsze upieczenie dyni. Nie trzeba wtedy jej wtedy obierać ze skórki. Umytą dynię pokroić na cztery części, usunąć pestki i piec w 180 stopniach w piekarniku. Kiedy dynia będzie miękka (po około 20 min.), wyjąć ją, przestudzić i obrać ze skórki. Jeśli pieczecie dynię, to dodajcie ją do garnka tuż przed blendowaniem.

Przed podaniem posypujemy zupę garścią ziaren słonecznika (można je wcześniej uprażyć na patelni).

dynia

Co dobrego dla zdrowia ma zupa z dyni?

Dynia
To warzywo znane z zawartości dużej ilości beta-karotenu, silnego przeciwutleniacza, który jest w organizmie przekształcany w witaminę A. Beta-karoten nadaje warzywom i owocom ich pomarańczową barwę. Spożywanie żywności bogatej w beta-karoten, może zmniejszyć ryzyko rozwoju pewnych typów raka, a także opóźnić starzenie się komórek ciała. Jedzenie dyni doskonale wpływa też na serce. Dzięki zawartości błonnika, potasu i witaminy C dynia zwiększa też naszą odporność, co jest ważne szczególnie w okresie jesiennym.

Marchewka
Jest wiele korzyści zdrowotnych wynikających z jedzenia marchewki, główne z nich to: zmniejsza poziom cholesterolu, zapobiega atakom serca, poprawia wzrok. Ponadto, jedzenie marchwi bardzo dobrze wpływa na skórę, wzmacnia układ odpornościowy, poprawia trawienie, pomaga w detoksykacji organizmu.

Korzeń pietruszki
Korzeń pietruszki jest bogaty w kwas foliowy, potas, wapń, fosfor, białko i błonnik. Posiada też znaczną ilość flawonoidów i jest silnym antyoksydantem.

Słonecznik
Nasiona słonecznika są dobrym źródłem witaminy B6, tiaminy, magnezu, miedzi, fosforu, manganu i selenu. Są też bogate w witaminę E. Nasiona słonecznika bardzo dobrze wpływają na trawienie i zdrowie mózgu. Jedzenie tych nasion pomaga też obniżyć ryzyko chorób serca i cukrzycy. Selen występujący w nasionach słonecznika sprzyja naprawie uszkodzonych komórek.

Cebula
Posiada wiele zdrowotnych właściwości, a najważniejsze z nich to łagodzenie szeregu chorób, takich jak przeziębienie, astma, infekcje bakteryjne, choroby układu oddechowego, dławicy piersiowej i kaszel.

Czosnek
To naturalny antybiotyk, który pomaga zwalczać infekcje. Działa antybakteryjnie, przeciwwirusowo, grzybobójczo i przeciwpasożytniczo. Aby cenna substancja antybakteryjna, allicyna, mogła zadziałać, czosnek musi zostać zmiażdżony lub przekrojony na pół.

Zupa z dyni to jak widać moc witamin, dzięki czemu to doskonała propozycja na jesienny obiad.

 

You Might Also Like

  • Madi

    przepis jest bardzo zachęcający, na pewno ją zrobię :)