Zdrowie

Zdrowe nawyki, które warto wprowadzić w życie

Styczeń 2, 2016

Nie jestem typem osoby, która wraz z Nowym Rokiem tworzy sobie noworoczne postanowienia. Moim zdaniem każdy dzień jest dobry do tego, aby zacząć zmieniać swoje życie na lepsze. W dzisiejszym wpisie przedstawię Wam zdrowe nawyki, które warto wprowadzić w życie. Niektóre z tych nawyków to już dla mnie codzienne rytuały, zaś nad innymi muszę jeszcze popracować. Co warto zacząć robić, aby być zdrowszym? Moja lista zdrowych nawyków poniżej.

1. Rano pij ciepłą wodę

To doskonały pomysł na rozpoczęcie dnia. Najlepiej wypijać lekko ciepły napój, bo to pobudza układ trawienny do pracy. Do ciepłej wody dobrze jest też dodawać sok z połówki cytryny lub imbir. Ja najczęściej wyciskam sok z cytryny, dodaję letnią wodę i wypijam powoli. Do wody z cytryną można też dodać plasterek imbiru, który pobudza krążenie i wzmacnia organizm.

2. Jedz śniadania

owsianka

Postaraj się zawsze zjeść na śniadanie coś pożywnego i zdrowego. Dzięki temu utrzymasz stały poziom cukru we krwi i nie będziesz miał napadów głodu. Niejedzenie śniadań osłabia żołądek i funkcje trawienne. Jeśli nie lubisz dużych śniadań, to zjedź przynajmniej mały owoc lub trochę owsianki. Dobrym pomysłem na śniadania są też koktajle owocowe, np. z bananem i awokado. Jeśli jesteście ciekawi, jak wyglądają moje posiłki, to zapraszam na mój Instagram.

3. Jedz siemię lniane

Siemię lniane to bogactwo witamin i kwasów tłuszczowych omega-3. Kupuję siemię lniane w ziarenkach (niemielone) i przed zjedzeniem mielę je w młynku. Wyrobiłam sobie zdrowy nawyk codziennego jedzenia dwóch łyżek siemienia lnianego. Jak nie zapomnieć o tym, żeby jeść codziennie siemię lniane? Miałam z tym problem, aż odkryłam dobry sposób. Codziennie rano, kiedy robię sobie herbatę, to pamiętam też o tym, żeby zmielić trochę siemienia w młynku. Mieszam je z małą ilością wody i zjadam.

4. Pij herbaty ziołowe

Poza wodą, czarną i zieloną herbatą, piję też często herbatki ziołowe. Wybierz zioła, które najbardziej Ci smakują i staraj się pić przynajmniej jedną herbatę ziołową dziennie. Moja ulubiona herbata tego typu to mięta. Staram się też często pić napar z liści pokrzywy – nie smakuje on jakoś rewelacyjnie, ale jest bardzo zdrowy (szczególnie dobry na włosy). Watro wybierać też rumianek, czystek, melisę.

5. Pij soki warzywne i koktajle warzywno-owocowe

Świeżo wyciskane soki z warzyw to łatwy sposób na przyswojenie cennych witamin. Jeśli nie masz sokowirówki lub dobrej wyciskarki, to do zrobienia pysznego soku z pomarańczy wystarczy zwykła ręczna wyciskarka do cytrusów. Często robię koktajle owocowe, ale wyciskanie soków z warzyw idzie mi średnio. Od dzisiaj będę starać się codziennie lub co drugi dzień pić sok z marchewki. Wczoraj zamiast wyciskać sok z pomarańczy zmiksowałam ją z bananem i jabłkiem w blenderze. Do koktajlu dodałam natkę pietruszki i wyszło naprawdę pysznie! Przepisy na zdrowe soki i koktajle owocowe znajdziecie tutaj.

6. Jedz codziennie coś zielonego

Codzienne jedzenie zielonych warzyw, takich jak brokuły, brukselka, kapusta, jarmuż czy szpinak to dobry sposób na odtruwanie organizmu. Staraj się dodawać zielone warzywa i zioła do swoich posiłków, tak aby zwiększyć ich wartość odżywczą.

7. Wybieraj produkty pełnoziarniste, bogate w błonnik i składniki odżywcze

Choć od wielu lat jadłam tylko pełnoziarniste pieczywo, to czasem zdarzało mi się jeść biały ryż i jasny makaron. Od niedawna w mojej diecie znajduje się jedynie pełnoziarnisty makaron i brązowy ryż. Jem też dużo różnego rodzaju kasz – gryczaną, jęczmienną, jaglaną. Jedząc pełnoziarniste produkty dostarczamy sobie dużą ilość błonnika, który zapewnia uczucie sytości.

8. Dokładnie przeżuwaj jedzenie

To bardzo ważne, aby dokładnie gryźć i przeżuwać jedzenie, bo proces trawienia zaczyna się już w ustach. Staraj się jeść w spokoju i celebrować każde danie. Doceniaj to, co możesz zjeść. Posiłek zjedzony w spokoju pozwoli Twojemu organizmowi w pełni wykorzystać zawarte w nim składniki odżywcze.

9. Ruszaj się codziennie

Każdy rodzaj ruchu jest istotny, więc kiedy tylko możesz to wybieraj aktywność zamiast siedzenia. Długi spacer lub wchodzenie po schodach zamiast jechania windą mogą zrobić dużo dobrego dla Twojego ciała.

10. Wysypiaj się

Kiedy jesteśmy wypoczęci, to mamy energię do działania i lepiej radzimy sobie ze stresem. Odpowiednia ilość snu jest też czynnikiem wpływającym na prawidłowy poziom cukru we krwi. Ja staram się, aby mój sen trwał około 8 godzin. Dzięki temu mam mnóstwo energii. Zauważyłam też, że jeśli śpię dłużej, to czuję się gorzej niż wtedy, gdy śpię mniej niż 8 godzin.

11. Myśl pozytywnie i bądź wdzięczny za to, co masz

Wieczorem staraj się skoncentrować swoje myśli na tym, co w danym dniu było dla Ciebie pozytywne. To mogą być nawet drobne gesty czy słowa. Skupiaj się nad sprawami, które udało Ci się zrobić, zamiast koncentrować się na niepowodzeniach. Sama mam tendencję do przejmowania się różnymi rzeczami, ale staram się z tym walczyć. Bo wszystkie dobre zmiany mają początek w naszym myśleniu.

 

Spodobał Ci się ten artykuł?
Polub mnie na Facebooku:

 

Weź udział w konkursie i wygraj blender!

 

Weź udział w konkursie!

 

You Might Also Like

  • kraksn

    Oczywiście, że zaczynamy :)

  • Edyta moj-kawalek-podlogi.pl

    Punkt 11 najtrudniejszy dla mnie do zrealizowania. Najczęściej martwię się na zapas i zupełnie niepotrzebnie. No ale może czas to zmienić :)

  • Popieram :)

  • http://whynot07.blogspot.co.uk

    swietne rady! wiekszosc z nich juz stosuje :)

  • Chyba przynajmniej część z tych rad zastosuje. dziekuje

    • Cieszę się, że rady się przydadzą :-)

  • Bardzo dobre rady:) Niektóre stosuje, inne mam zamiar zacząć, szczególnie picie wody z cytryną i imbirem:)

    • U mnie przez długi czas picie wody rano było bardzo nieregularne, ale teraz udało mi się to zmienić :-)

      • Kasia Badowska

        a czy to prawda, że leków nie można popijać woda z cytrusami? ja niestety muszę codziennie brać rano leki i nie chciałabym osłabić ich działania, a czytałam że woda z cytryna daje dużo dobrego

        • Nie będę się wypowiadać, bo nie wiem. Najlepiej jak spytasz lekarza lub farmaceutę.

        • Anna Bednarczuk

          tak, leków nie powinno się popijać wodą z sokiem z cytrusów ani sokiem z cytrusów. Najlepiej czystą wodą – tak słyszałam od doświadczonej farmaceutki

        • Znalazłam niedawno informację o tym, że niektóre leki, jak aspiryna, sulfonamidy i barbiturany, niszczą kwas askorbionowy (wit. C). Z tego powodu lepiej nie popijać leków napojami z zawartością witaminy C (soki, woda z cytryną), bo tracimy witaminę C.

      • Zaczęłam od dzisiaj, zobaczymy czy uda mi się wyrobić nawyk:)

  • Proste, a jakie skuteczne :) Ostatnie podoba mi się najbardziej, niby nie typowo jedzeniowe/ fit-style itp, a jednak ma bardzo duże znaczenie na funkcjonowanie organizmu :) wrzucam w życie te rady, dzięki za miłą przypominaję :)

    • Proszę, cała przyjemność po mojej stronie:-)

  • Absolutnie moje faworyty. Mam tylko problem z 10, ale i to pokonam ;-)

    • Oj, ja też, lubię siedzieć do późna… Ale da się wypracować wcześniejsze pójście do łóżka :-)

      • Na pewno, tylko ja muszę dotrzeć do takiego etapu swojej potrzeby ;-) Jestem typem sowy. Tak w ogóle tematy, które poruszasz na blogu są bardzo bliskie memu sercu :-)

  • Monika Zdziobek

    Rady całkiem fajne,ale to siemie od lat mnie odrzuca. Czy to można tak bez gotowania?

    • Ja też kiedyś nie lubiłam, ale teraz nawet mi smakuje. Mielę dwie łyżki w młynku do kawy, zalewam kilkoma łyżkami ciepłej wody i jem :-)

      • Monika Zdziobek

        Dziękuję za odpowiedź, spróbuję tak zrobić

        • Natalia;)

          Ja siemie dosypuje do sniadaniaa czesto, nawet moja roczna Coreczka lubi jogurt z tym dodatkiem:) kefir +siemie i lyzeczka np. Konfitury jagodowej, pychota!:)

  • Same świetne opcje! Kiedyś bardzo zdrowo żyłam, jednak po kontuzji przestałam ćwiczyć i złe nawyki wróciły, ale postanowiłam je pokonać wraz z nadejściem końca roku. Woda z cytryną z rana jest świetna, dodaję do niej również łyżeczkę miodu i tak jak kiedyś sądziłam, że pewnie smakuje to ochydnie, tak dzisiaj jestem w pełni w stanie powiedzieć, że smakuje świetnie. Zdrowy styl życia, bardzo podnosi humor i dobre nastawienie!

    • Też uwielbiam wodę z cytryną, świetnie pobudza!

  • ja koniecznie muszę wypróbować czystek, tak przecież ostatnio zachwalany :)

    • Ja mam w kuchni, ale leży od kilku miesięcy, bo o nim zapomniałam :-) Spróbuję pamiętać o nim w tym miesiącu :-)

  • Ostatnio nie jadłam słodyczy przez 24 dni i jestem przykładem, że te 21 dni jednak działają :D Teraz cukier jest dla mnie dużo słodszy. Ale niestety zdarzają się chwile słabości.
    A co do nawyków, które opisałaś, to są super. Kilka z nich stosuję, ale muszę wprowadzić jeszcze kilka, przede wszystkim przeżuwanie jedzenia. Niby takie proste, ale jednak zawsze się spieszę…
    PS. Bardzo fajny blog, będę wpadać częściej :D

    • Bardziej uważne jedzenie – no właśnie – niby proste, ale najgorzej jak się jest bardzo głodnym albo ogląda się serial i je… znam to. Dziękuję za miłe słowa, zapraszam :-)

    • Ewelina Diana

      Boze ja nawet dwoch dni nie wytrzymuje,chocby jedno ciasteczko, nie panuje nad tym, moze kiedys mi sie uda..

      • Warto zacząć od zamiany klasycznych słodyczy (mleczne czekolady, ciastka, ciasta, wafelki) na zdrowe zamienniki słodyczy robione w domu. Naprawdę można zaspokoić ochotę na słodkie, np. tym deserem: http://www.agataberry.pl/pudding-czekoladowy/ Polecam :-)

  • Fantastyczne nawyki :) Większość wprowadziłam w życie, nad innymi pracuję :)

    • Super, dziękuję za miły komentarz! :-)

  • Pingback: Linki do sobotniej kawy #2 - Rozterki Startuperki()

  • Anna B

    Uważne jedzenie, bez patrzenia w komputer czy telewizor wydaje mi się warte wprowadzenia w życie, choć czasem trudne do zrealizowania, ale z drugiej strony to dobry trening kontaktu ze sobą i relaksacja.

    • Ja staram się jeść chociaż śniadanie w pełnym skupieniu na jedzeniu, bez czytania czy oglądania serialu.

  • Śniadanie jest bardzo niedoceniane! A ono bardzo poprawia metabolizm :)

  • Hania

    A czy siemię musi być zmielone? często dosypuję sobie np. 2 łyżki do jogurtu, albo dodaję do owsianki. Nigdy jednak nie mielę, używam całych ziarenek.

    • Ja używam zamiennie – czasem mielę w młynku do kawy, a czasem dodaję całe ziarenka. Mielone z tego co wiem lepiej się wchłania, ale nie jestem pewna na 100%.

  • Ewelina Diana

    wode z cytrynka z rana tez czesto pije,dodaje energii,z tym przezuwaniem jedzenia u mnie tez jest gorzej,co do pozostalych punktow mniej wiecej sie dostosowuje.Mam problem ze slodyczami.Ostatnio proboje nawet zastepywac cukier stewia i syropami np. klonowym i z agawy.
    Milo sie czyta twoj blog,wiele ciekawostek,pozdrawiam!

    • Dziękuję za miły komentarz! I również ciepło pozdrawiam :-)

  • Pingback: Google()

  • Anna Jafernik-Lach

    Witam😊 uwielbiam wasze posty😍 od 3 miesięcy odzywiam się w ten sposób i dzięki temu moja waga pokazuje 10kg mniej😁 A co do pozytywnego myślenia… to bardzo ważne i zgadzam się w zupełności… Wiele ludzi nie zdaje sobie sprawy jak duży wpływ ma nasz stan duchowy na nasze organy i ogólny stan zdrowia😉 serdecznie pozdrawiam🤗

  • Małga GaBo

    Troche to wszystko nierealne…spać 8 godzin, potem woda z cytyna, siemie lniane, herbata, śniadanie a i jeszcze herbatka ziołowa…To cały ten rytuał trwa ze 2 godziny…Wyciskać soki codziennie…hm…A kiedy pracować?? Chyba, że to zalecenia dla niepracujących-bo chyba tylko ci maja tyle czasu..