Instagram

Follow Me!

Zdrowie

Skinny fat – o tym, czy szczupłe ciało jest wyznacznikiem zdrowia

Listopad 3, 2015

Kim są ludzie określani mianem skinny fat? Czy można być jednocześnie szczupłym i grubym? Z całą pewnością można wyglądać szczupło, a w rzeczywistości być grubasem. Nie zawsze bowiem szczupłe ciało jest wyznacznikiem zdrowia. Niestety czasem ludzie, którzy wyglądają zdrowo, wcale zdrowi nie są. Kluczowy jest bowiem procentowy wskaźnik tłuszczu w organizmie, a nie tylko masa ciała.

Czym jest skinny fat?

Skinny fakt to otyłość ukryta – prawidłowa masa ciała i zbyt wysoka procentowa zawartość tłuszczu w organizmie. Osoba określana mianem skinny fat jest szczupła, ale mimo to ma dużo tłuszczu w organizmie i mały poziom tkanki mięśniowej. Dla przykładu – ktoś otyły, ważący ponad 100 kg może mieć w swoim organizmie 33 procent tłuszczu. Taki sam procentowy udział tłuszczu może posiadać osoba ważąca zaledwie 70 kilogramów. W podanym przykładzie otyłe są obie te osoby – zarówno ta ważąca 70 kg i 100 kg.

Jaki tłuszcz znajduje się w ciele człowieka?

Tkanka tłuszczowa występująca w ciele człowieka dzieli się na dwa rodzaje: tkanka tłuszczowa podskórna i tkanka tłuszczowa trzewna. Pierwszy typ tkanki tłuszczowej jest widoczny gołym okiem, zaś drugiego nie widzimy.  Tłuszcz trzewny to tłuszcz, który otacza narządy wewnętrzne, np. wątrobę. Ludzie z sylwetką skinny fat często posiadają wysoki poziom tłuszczu trzewnego, którego nie widać.

Rola tkanki tłuszczowej

Tkanka tłuszczowa oprócz tego, że jest źródłem energii, to pełni w organizmie człowieka ważne funkcje. Rolą tkanki tłuszczowej jest regulowanie temperatury ciała, ochrona przed obrażeniami, zapewnienie właściwej aktywności hormonów. Kobiety, w porównaniu do mężczyzn, mają mniejszą masę mięśniową i więcej tłuszczu. Większy poziom tkanki tłuszczowej jest bardziej potrzebny kobiecie niż mężczyźnie, bo tłuszcz spełnia m.in. funkcję ochroną podczas ciąży.

W jaki sposób można nabawić się skinny fat?

Zazwyczaj osoby posiadajcie ciało skinny fat to ludzie bardzo mało aktywni. Niski poziom aktywności fizycznej połączony ze złą dietą przekłada się na szczupłe ciało, pozbawione nie tylko tłuszczu, ale i mięśni. Osoby z sylwetką skinny fat nie mają dużo tkanki tłuszczowej tuż pod skórą. Jednak procent tkanki tłuszczowej pokrywającej narządy wewnętrzne jest u takich ludzi wysoki. O ile osoba z nadwagą widzi w lustrze, że to co je, źle na nią wpływa, to z osobami skiny fat jest inaczej. Szybki metabolizm u niektórych ludzi sprawia, że nawet spożywanie dużych ilości niezdrowego jedzenia nie wpływa negatywnie na ich sylwetkę. Takie osoby odżywiają się źle, ale wyglądają szczupło, więc pozornie mogą myśleć, że są zdrowe. Dopiero badania krwi i analiza składu ciała mogą pokazać nieprawidłowości.

Procentowy udział tkanki tłuszczowej 

Kiedy omawiamy zagadnienie „skinny fat” warto wiedzieć, jak wyglądają prawidłowe proporcje tłuszczu u kobiet i mężczyzn. Ile wynoszą prawidłowe normy? (dane amerykańskie)

Kobiety (% tłuszcz) Mężczyźni (% tłuszcz)
Tłuszcz podstawowy 10–13% 2–5%
Sportowcy 14–20% 6–13%
Sylwetka fitness 21–24% 14–17%
Średnia 25–31% 18–24%
Otyłość 32%+ 25%+

*źródło: http://www.acefitness.org 

Kiedy BMI kłamie

Powszechnie wiadomo, że wskaźnik BMI (Body Mass Index) nie zawsze jest miarodajny. W ogóle nie stosuje się go na przykład u sportowców i małych dzieci. Duży poziom tkanki mięśniowej u osób regularnie ćwiczących zwiększa masę ciała i tym samym BMI sportowców daje fałszywy wynik – nadwagę. Osoby o sylwetce skinny fat też często mają prawidłowe BMI. Tkanka tłuszczowa trzewna jest bowiem niewidoczna gołym okiem i występuje także u osób, które mają właściwe BMI.

Podsumowanie

W zdrowym podejściu do swojego ciała warto pamiętać, że to nie masa ciała determinuje to, czy jesteśmy ogólnie zdrowi czy chorzy. Wiele osób często przesadnie skupia się na tym ile ważą, zapominając, że to nie masa ciała jest kluczowa. Prawidłowe BMI może dawać złudne wrażenie zdrowia, bo wyglądając szczupło można mieć niebezpiecznie obłuszczone narządy wewnętrzne. Zamiast zatem nadmiernie koncentrować się na osiągnięciu wymarzonych cyferek na wadze, warto skupić się na zdrowym odżywianiu, po prostu. Fakt, że waga pokaże te wymarzone 49, 59, 69 kg nigdy nie świadczy o tym, że jesteśmy zdrowi. Dopiero prawidłowe wyniki badań, takich jak morfologia, poziom cholesterolu we krwi, glukozy etc., są wskaźnikiem zdrowia.

 

Przeczytaj też:

Analiza składu ciała – moje doświadczenia

„Zdrowe” produkty, które tak naprawdę nie są zdrowe

10 mitów na temat zdrowego trybu życia