Instagram

Follow Me!

Profilaktyka

7 kwietnia – Światowy Dzień Zdrowia pod hasłem „Pokonaj cukrzycę”

Kwiecień 7, 2016

Dziś Światowy Dzień Zdrowia, dlatego na blogu piszę o tym wydarzeniu. Święto to jest obchodzone co roku 7 kwietnia w rocznicę powstania Światowej Organizacji Zdrowia (WHO). Każdego roku WHO wybiera temat przewodni – w tym roku skupia się na zagrożeniach związanych z szybkim rozprzestrzenianiem się cukrzycy na świecie.

Liczba osób chorych na cukrzycę wzrosła od 1980 roku prawie czterokrotnie i obecnie na świecie aż 422 mln osób dorosłych zmaga się z tą chorobą. Głównym czynnikiem ryzyka zachorowania na cukrzycę jest nadwaga i otyłość. Niestety, świadomość tego faktu jest w polskim społeczeństwie wciąż bardzo niska. Eksperci Instytutu Żywności i Żywienia ostrzegają, że liczba chorych na cukrzycę w Polsce będzie szybko rosnąć, jeśli nie uda się powstrzymać rozwoju epidemii otyłości.

whd-poster-main-630

Cukrzyca to choroba metaboliczna charakteryzująca się podwyższonym poziomem glukozy we krwi. Jest to choroba przewlekła, której późne wykrycie może prowadzić do poważnych komplikacji zdrowotnych, a nawet do śmierci. Rozróżniane są dwa główne typy cukrzycy. Osoby cierpiące na cukrzycę typu pierwszego zazwyczaj w ogóle nie wytwarzają własnej insuliny i dlatego, aby przeżyć, muszą przyjmować insulinę w formie iniekcji. Chorzy na cukrzycę typu drugiego, stanowiący około 90 proc. wszystkich przypadków zachorowań, najczęściej wytwarzają własną insulinę, ale w niewystarczającej ilości lub ich organizm nie jest w stanie jej właściwie wykorzystywać.

Cukrzyca typu 2 jest jednym z największych zagrożeń zdrowotnych naszych czasów. Przyczynia się ona do rozwoju wielu innych chorób przewlekłych i powikłań, takich jak miażdżyca, choroba wieńcowa, zawały serca, udary mózgu, utrata wzroku czy amputacja kończyn. Najskuteczniejszym sposobem zapobiegania i leczenia cukrzycy jest prawidłowe żywienie oraz towarzysząca mu regularna aktywność fizyczna, ponieważ najważniejszym czynnikiem ryzyka zachorowania na cukrzycę jest otyłość. Trzeba uświadamiać Polaków, że unikając nadwagi i otyłości lub redukując nadmierną masę ciała najlepiej zabezpieczają się przed tą podstępną i trudną do leczenia chorobą. Jeśli nie uda się nam zahamować rozwoju epidemii otyłości w Polsce czeka nas znaczący wzrost zachorowań na cukrzycę oraz związanych z tym wysokich kosztów ekonomicznych – ostrzega prof. Mirosław Jarosz, dyrektor IŻŻ.

Jak powstrzymać epidemię otyłości?

Nadwaga i otyłość to główne czynniki ryzyka zachorowania na cukrzycę. Aby do tego nie dopuścić kluczowy jest zdrowy styl życia. – Stosowanie zbilansowanej diety niskokalorycznej, zawierającej pełnoziarniste produkty zbożowe, warzywa, owoce, produkty mleczne, chude mięso i tłuszcze roślinne oraz zwiększenie aktywności fizycznej umożliwiają prewencję wystąpienia cukrzycy typu 2 również u osób z grup wysokiego ryzyka. W diecie przeciwcukrzycowej w szczególności należy kontrolować ilość i jakość spożywanych węglowodanów (trzeba unikać węglowodanów prostych i dodanych, w tym przede wszystkim cukru). Poza tym trzeba jeść regularnie i często – radzi Aleksandra Cichocka, specjalistka z IŻŻ.

Poza tym warto się badać. „Dzwonkiem alarmowym” świadczącym o pojawieniu się cukrzycy jest poziom glukozy we krwi (glikemia) na czczo przekraczający 126 mg/dl.

Źródła:
http://www.who.int/mediacentre/news/releases/2016/world-health-day/en/
http://www.izz.waw.pl/pl/strona-gowna/3-aktualnoci/aktualnoci/580-powstrzymajmy-fale-cukrzycy