Instagram

Follow Me!

Odkrycie miesiąca

Dlaczego warto jeść bataty?

Luty 27, 2016

W dzisiejszym wpisie przedstawię kolejny produkt z cyklu odkrycie miesiąca. W styczniu moim odkryciem były świeże daktyle, zaś w luty odkryłam… bataty! Wiem, że dla niektórych z Was to żadne odkrycie, bo warzywo można dostać już niemal w każdym supermarkecie. Jednak dla mnie słodkie ziemniaki to naprawdę produkt miesiąca, a może nawet kwartału. Wcześniej nigdy nie próbowałam słodkich ziemniaków, bo widząc je w sklepie nie miałam wizji, co mogę z takim warzywem zrobić. Jakiś czas temu postanowiłam jednak spróbować i efekt mnie zachwycił. Przyrządziłam bataty chyba w najprostszy możliwy sposób, czyli zapiekając je w piekarniku. W ten sposób otrzymałam pyszne, słodko- słone, chrupiące danie. Poniżej przestawiam garść informacji na temat słodkich ziemniaków, bo to warzywa nie tylko bardzo smaczne, ale i pełne składników odżywczych i witamin.

Składniki odżywcze batatów:

Bataty to przede wszystkim dobre źródło witaminy A – 100 gramów batatów pokrywa w całości dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę. Słodkie ziemniaki to też dobre źródło witaminy C, potasu i błonnika. Jedzenie słodkich ziemniaków dobrze wpłynie więc na nasz wzroku (wit. A), a także na metabolizm (błonnik). Bataty to głównie węglowodany złożone, dzięki czemu nasycą nas na długi czas.

Wartości odżywcze na 100 g:
Energia: 86 kcal
Białko: 1,57 g
Tłuszcze: 0,05 g
Węglowodany: 20,12 g
w tym cukry proste: 4,18 g
Błonnik: 3,0 g

Składniki mineralne:
Potas: 337 mg
Sód: 55 mg
Fosfor: 47 mg
Żelazo: 30 mg
Magnez: 25 mg

Gdzie kupić bataty?

Bataty są dostępne w większości supermarketów, kupicie je też w dyskontach, a także w sklepach ze zdrową żywnością. Ja kupuję bataty zazwyczaj w Lidlu lub w Biedronce, gdzie ich cena to około 8 zł za 1 kilogram.

słodkie ziemniaki

Jak przygotowywać słodkie ziemniaki? Kilka wskazówek

– Bataty najlepiej gotować na parze – wtedy stracą mniej witamin niż podczas gotowania w wodzie.

– W zależności od sposobu przyrządzenia batatów mają one różny indeks glikemiczny. Najlepiej wypadają bataty gotowane, które posiadają indeks glikemiczny na poziomie 46, pieczone bataty mają zaś indeks glikemiczny równy 94.

– Badania pokazały, że gotowanie batatów sprawia, że beta-karoten zawarty w batatach jest lepiej przyswajalny.

– Aby zwiększyć wchłanianie beta-karotenu zawartego w batatach dobrze jest łączyć je z tłuszczami, np. z oliwą z oliwek.

– Jeśli pieczecie całe bataty w piekarniku, to najlepiej upiec je razem ze skórką, którą zdejmujemy dopiero po upieczeniu.

Jak gotować bataty?

Myjemy i obieramy bataty. Kroimy słodkie ziemniaki na średniej wielkości kawałki i wrzucamy je do gotującej się, lekko posolonej wody. Następnie gotujemy bataty około 15-20 min. Odcedzamy warzywa z wody, kiedy są już miękkie. Bataty przygotowane w ten sposób możemy od razu podawać lub zrobić z nich puree.

Jak piec bataty?

Pieczenie słodkich ziemniaków jest bardzo łatwe. Po prostu myjemy bataty i kroimy je na podłużne kawałki o średniej grubości. Starajcie się kroić bataty na kawałki o podobnej grubości, tak aby wszystkie upiekły się w tym samym czasie. Warzywa delikatnie polewamy łyżką oliwy z oliwek, a następnie posypujemy solą i ulubionymi przyprawami. W tej roli dobrze sprawdzi się świeżo mielony pieprz, papryka, curry czy czosnek. Tak przygotowane bataty układamy na blasze pokrytej papierem do pieczenia i pieczemy w nagrzanym do 200 st. C piekarniku przez ok. 20-25 min. W połowie pieczenia można przekręcić je na drugą stronę. Nie przejmujcie się tym, że końcówki warzyw będą bardzo spieczone – ważne, by piec bataty odpowiednio długo tak, aby były chrupiące. Gotowe bataty są lekko chrupiące z zewnątrz i bardzo kremowe w środku.

Bataty a odchudzanie

Czy bataty mają dobry wpływ na odchudzanie? Przede wszystkim warto pamiętać o tym, że bataty to produkt, który ma mało kalorii. Czy zatem jedzenie batatów odchudza? Jestem zdania, że w trakcie odchudzania dobrze jest spożywać bataty. Podstawą zdrowej diety odchudzającej jest różnorodność, dlatego poza batatami dobrze jest też jeść inne wspomagające odchudzanie posiłki.

Podsumowanie

Bataty to jedne z najzdrowszych dostępnych warzyw, dlatego warto często tworzyć posiłki z nich złożone. Mój obiad, który robiłam niedawno składał się właśnie z batatów pieczonych razem z burakami – takie połączenie jest naprawdę pyszne! Jeśli szukacie ciekawych przepisów na wykorzystanie batatów, to może zainteresuje Was poniższy film:

Sweet Potato Black Bean HashFULL RECIPE: http://bzfd.it/20Y2EYU

Posted by Tasty on 16 luty 2016

 

Źródła:
http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=64
https://ndb.nal.usda.gov/ndb/nutrients/

Spodobał Ci się ten artykuł?
Polub mnie na Facebooku:

 

Zobacz też:

Pudding czekoladowy bez cukru – zdrowe słodycze #4

Dobre połączenia: witamina C i żelazo

Zdrowe nawyki, które warto wprowadzić w życie