Instagram

Follow Me!

Zdrowie

Jak jeść bardziej zdrowo? Drobne zmiany robią wielką różnicę

Październik 29, 2015
Jak jeść bardziej zdrowo

Jak jeść zdrowo? Czasem wystarczy wprowadzić małe zmiany w swojej diecie, aby posiłki były zdrowsze. Co zamienić na co? Przeczytajcie i przekonajcie się, że niewielka zamiana, może zrobić dużą różnicę.

Na co zamienić określone produkty?

1. Chleb jasny zamień na chleb pełnoziarnisty

Podczas wycieczki do Paryża codziennie zajadałam się pysznymi bagietkami. Nie zaszkodziło to jednak mojej figurze, bo „okres bagietkowy” trwał tylko kilka dni. Na co dzień wybieram ciemne pieczywo. Mam to szczęście, że sprzedawane w polskich piekarniach kajzerki po prostu mi nie smakują. Warto szukać w sklepach i piekarniach dobrego chleba, czyli takiego, który ma jak najkrótszy skład (mąka, drożdże/zakwas, woda) i jest wypiekany z pełnego ziarna. Kiedy kupuję chleb zawsze sprawdzam listę składników. Idealnym rozwiązaniem byłoby oczywiście jedzenie tylko tylko tego ten chleba, który sami upiekliśmy.

2. Śniadanie w formie kanapek zamień na koktajl/owsiankę/zdrowy pudding

Kanapki z pełnoziarnistym pieczywem są okay, ale nie codziennie. Od czasu do czasu warto śniadania w formie kanapek zastępować koktajlem owocowym lub budyniem z kaszy jaglanej. Pomysły na zdrowe śniadania znajdziecie we wpisie Co jeść rano zamiast kanapek i owsianki? Dużo pomysłów na zdrowe śniadania.

Zielony koktajl lub owsianka to idealna opcja na drugie śniadanie :-) Więcej pomysłów na moim Instagramie.

3. Sok z kartonu zamień na sok wyciskany/jednodniowy

Aby nie dostarczać sobie dodatkowej dawki niepotrzebnego cukru – zrezygnuj z częstego picia soków w kartonie. Zamiast tego wybieraj świeże owoce lub, od czasu do czasu, soki jednodniowe (najlepiej warzywne). Więcej o tym, ile cukrów prostych mają soki w kartonie możecie poczytać we wpisie czy sok owocowy to samo zdrowie?

4. Mięso smażone zamień na mięso pieczone

W gotowaniu warto stawiać na prostotę. Nie lubię grubych panierek złożonych z bułki tartej, jajka i mąki. Kiedy przygotowujecie kurczaka lub indyka, to lepiej wybierać pieczenie. Danie jest wtedy mniej kaloryczne i smaczniejsze. Wystarczy, że po umyciu mięsa polejecie je odrobiną oliwy z oliwek i posypiecie ulubionymi przyprawami.

5. Śmietanę zamień na jogurt naturalny

Niemal wszędzie tam, gdzie można dodawać śmietanę – ja dodaję jogurt grecki lub jogurt naturalny. Truskawki polane jogurtem zamiast śmietaną smakują równie dobrze! Jogurt dodaję też jako dressing do sałatek – smakuje świetnie.

6. Frytki zamień na ziemniaki pieczone

Uwielbiam frytki belgijskie, ale jem je średnio raz w roku (jakoś nie ma okazji). Jestem wielkim smakoszem ziemniaków, więc często jem je do obiadu. Znam świetny przepis na zdrowe i łatwe ziemniaki pieczone. Ziemniaki czyścimy (bez obierania ich ze skórki), kroimy na małe, ok 2-3 cm kawałki, płuczemy z nadmiaru skrobi, zalewamy gorącą wodą i delikatnie solimy. Następnie gotujemy ziemniaki ok 15 min, aż będą lekko miękkie. Odcedzamy ziemniaki, po czym polewamy oliwą z oliwek, posypujemy ziołami i wstawiamy do piekarnika na min. 30 minut. Gotowe! Takie pieczone ziemniaki są dużo zdrowszą alternatywą niż frytki. Szkoda tylko, że młode ziemniaczki nie są dostępne przez cały rok.

7. Jogurt owocowy zamień na jogurt naturalny

Jogurty naturalne są zdrowe, bo dobrze wpływają na naszą florę jelitową. Jogurty owocowe są zaś często napakowane cukrem i syropem glukozowo-fruktozowym. Jeśli jednak lubisz słodki smak jogurtu, to zawsze można do jogurtu naturalnego dodać słodkie dodatki. Wtedy będzie on nie tylko zdrowy, ale i słodki. Do jogurtu naturalnego można dodawać: łyżeczkę miodu lub syropu klonowego, rodzynki, żurawinę, orzechy, nasiona słonecznika.

8. Cukier zamień na miód i/lub cynamon lub ksylitol

Lubię słodkie śniadania. Kiedy przygotowuję owsiankę, musli z jogurtem czy kaszę jaglaną to zamiast posypywać całość cukrem – dodaję miód i cynamon. To świetne dodatki idealnie pasujące do śniadaniowych posiłków.

9. Słodycze zamień na zdrowe zamienniki słodyczy

W przeszłości często kupowałam słodycze typu wafelki (Prince Polo), czekolady (Milka) czy batony (Bounty). Teraz sytuacja wygląda na szczęście inaczej. Oczywiście zdarza mi się zjeść od czasu do czasu coś słodkiego ze sklepu (ostatnio jadłam na przykład Rafaello, które dostałam w prezencie). Jednak kiedy tylko mam czas, to staram się przygotowywać zdrowe słodkości w domu, takiej jak trufle kakaowe bez cukru czy domową chałwę. Odkąd jem duże ilości zdrowego jedzenia, nie mam tak często jak dawniej, ochoty na słodycze.

10. Czekoladę białą i mleczną zamień na czekoladę ciemną

W pewnym wieku ludzie zaczynają doceniać smak ciemnej czekolady. Nie wierzyłam, że jest to możliwe, ale tak się stało. Niegdyś rozkoszowałam się smakiem mlecznych czekolad, teraz wolę ciemne, najlepiej z min. 70 procentową zawartością kakao. Te czekolady naprawdę można pokochać. Polecam Wam taką zamianę, bo ciemna czekolada jest nie tylko pyszna, ale i zdrowa.

11. Płatki śniadaniowe zamień na płatki owsiane
Taka zamiana jest nie tylko zdrowa – skorzysta na niej także Wasz budżet. Koszt płatków śniadaniowych 425 g – 9,99 zł. Koszt płatków owsianych 400 g – 2,69 zł.

12. Kawę zamień na zieloną herbatę

Nidy nie śmiałabym nakłaniać nikogo do całkowitego wyeliminowania kawy z życia. Ale jeśli wypijasz więcej niż dwie filiżanki kawy, to dobrą zamianą będzie zastąpienie trzeciej dawki kofeiny zieloną herbatą. Taka herbata ma szereg właściwości zdrowotnych: przyśpiesza metabolizm, oczyszcza, wzmacnia naczynia krwionośne. Jest też silnym przeciwutleniaczem, dzięki czemu wykazuje właściwości przeciwnowotworowe. Dobry sposobem jest zaparzenie rano całego dzbanka zielonej herbaty i picie go przez cały dzień.

 

Spodobał Ci się ten artykuł?
Polub mnie na Facebooku:

&nbsp