Instagram

Follow Me!

Zdrowie

Jak jeść zdrowo poza domem?

Październik 1, 2016

W dzisiejszym tekście napiszę o moich doświadczeniach z jedzeniem na mieście. Przedstawię też kilka wskazówek odnośnie tego, jak jeść zdrowo poza domem. Jedzenie w restauracjach nie musi być związane z niezdrowymi wyborami. Zobaczcie jakie są moje sposoby na to, aby po posiłku w restauracji nie czuć wyrzutów sumienia.

Przystawki

W restauracjach często jako przystawkę serwuje się pieczywo. Nie odradzam rezygnowania z przystawki jako takiej, jednak warto wybierać propozycje bogate w składniki odżywcze. Dobry pomysłem na przystawkę będzie np. tatar z łososia, hummus z warzywami czy krewetki. Tego typu przystawki zawierają cenne białko, dzięki czemu nie będą klasycznym węglowodanowym zapychaczem. Łosoś to zdecydowanie lepsza propozycja na przystawkę niż np. bruschetta lub pieczywo czosnkowe.

20160830_162009-1

Pierwsze danie

Bardzo lubię jeść zupy jako pierwsze danie. Zazwyczaj wybieram gęste zupy-kremy, np. krem ze świeżych pomidorów. W formie pierwszego dania świetnie sprawdzi się też lekka sałatka, np. mix sałat z oliwą z oliwek, orzechami i warzywami.

Danie główne

Bardzo często zdarza się, że w karcie nie ma dokładnego opisu dania głównego. Dlatego warto dopytywać kelnerów, w jaki sposób przygotowywane są poszczególne potrawy. Kluczową kwestią jest unikanie kalorycznych, mącznych lub serowych sosów, a także panierowanych i smażonych mięs. Zamiast tego dobrze jest wybierać pieczone, grillowane lub gotowane na parze chude mięso. Ryby w wersji pieczonej i bez panierki też będą dobrym wyborem. Łosoś, sardynki, makrela, tuńczyk czy dorsz dostarczą naszemu organizmowi wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3. Koniecznym dodatkiem do dania głównego są świeże warzywa – dla mnie to podstawa posiłku. Jedząc w restauracji warto zrezygnować z frytek – to niepotrzebny dodatek. Lepszym wyborem będą np. ziemniaki z wody, ewentualnie pieczone ziemniaki. Idealnym zamiennikiem frytek będzie dodatkowa porcja sałatki.

Napoje

Często jedząc posiłek w restauracji w ogóle rezygnuję z napojów. Jeśli już coś zamawiam, to jest to woda niegazowana. Staram się jednak nie pić w czasie posiłku, więc zazwyczaj wypijam tylko kilka małych łyków. Tak samo jest z alkoholem. Jeśli już decyduję się na lampkę wina, to traktuję je jako subtelny dodatek do potrawy i sączę je bardzo powoli. Piwo, które często można zamówić do obiadu, zdecydowanie nie będzie dobrym pomysłem.

Deser

Jedząc obiad lub kolację w restauracji od czasu do czasu pozwalam sobie na deser. Wybieram wtedy klasyczną wersję słodkości i jem je w ramach cheat meal. Uwielbiam tiramisu lub brownie.

Kilka przydatnych wskazówek

– Warzywa i owoce powinny być składnikiem ponad połowy tego, co jemy. 3/4 z rekomendowanej porcji warzyw i owoców powinny stanowić warzywa, zaś – 1/4 owoce. Warto pamiętać o tym również podczas wyboru posiłku w restauracji.

– Pamiętajcie też o tym, że zazwyczaj dania dostępne w restauracjach można modyfikować. Ja nie jem nabiału, wiec czasem przed złożeniem zamówienia pytam, czy z danej potrawy można usunąć ten składnik.

– Unikajcie dosalania posiłków – te podawane w restauracjach są zazwyczaj wystarczająco słone.

– Jako dodatek do sałatek warto wybrać oliwę z oliwek lub olej rzepakowy, zaś zrezygnować z kremowych sosów.

– Jeśli porcja, którą zaserwowała Wam restauracja jest dla Was zbyt duża, to nie miejcie oporów przed tym, aby jej część zostawić na talerzu i poprosić o spakowanie reszty do domu. Pamiętam, że niedawno zamówiłam w restauracji meksykańskiej przepyszne danie. Porcja okazała się jednak tak wielka, że mogłyby nią najeść się dwie osoby. Choć byłam bardzo głodna, to nawet nie próbowałam zjeść jej w całości. Nie lubię jednak marnować jedzenia, więc poprosiłam o spakowanie porcji, która została. Zjadłam ją następnego dnia w domu.

Podsumowanie

Posiłek w restauracji wcale nie musi oznaczać jedzenia ociekającej tłuszczem, ogromnej porcji. Właściwy wybór miejsca i odpowiedniej potrawy może sprawić, że jedzenie poza domem będzie nie tylko kulinarną rozkoszą, ale i dostarczy naszemu organizmowi cennych składników odżywczych.