Instagram

Follow Me!

Zakupy Zdrowie

Czy zdrowe jedzenie jest drogie?

Luty 9, 2016

Czy zdrowe jedzenie jest drogie? Moim zdaniem zdrowe odżywianie wcale nie musi rujnować naszego budżetu domowego. Czasem słyszę, że nie da się jeść zdrowo i tanio. W moim dzisiejszym tekście chciałabym jednak udowodnić, że to mit. Jak jeść zdrowo i nie wydawać dużo pieniędzy na jedzenie? Zapraszam na nowy tekst.

 

Jak jeść zdrowo i tanio? 10 wskazówek:

1. Wybieraj pełnowartościowe, naturalne produkty

Naturalne jedzenie jest dużo tańsze i zdrowsze niż przetworzona żywność. Produkty, takie jak kasza jęczmienna, kasza gryczana, pęczak, ryż brązowy, to bardzo dobre składniki zdrowej diety, które są jednocześnie bardzo tanie. Unikajcie mocno przetworzonych produktów, takich jak płatki śniadaniowe czy gotowe sosy warzywne. Zamiast tego warto wybierać jak najmniej przetworzoną żywność, np. płatki owsiane. Nigdy nie kupuję gotowych sosów pomidorowych – wolę kupić pomidory krojone i doprawić je świeżym czosnkiem. Takie rozwiązanie jest nie tylko tańsze, ale i bardziej zdrowe.

cheerios

2. Jedz sezonowo i zamrażaj

Warto wybierać produkty, na które w danym okresie jest sezon, bo wtedy są one najtańsze. Zimą kupuj jabłka, gruszki i ziemniaki, latem pyszne polskie truskawki czy maliny. Owoce sezonowe dobrze jest kupować w większych ilościach po to, aby je zamrozić. Potem w środku zimy możemy delektować się pysznymi i zdrowymi produktami. Moją podstawową zasadą dotyczącą diety jest jedzenie produktów sezonowych – to nie tylko zdrowy plan na odżywianie, ale i sposób korzystny finansowo.

3. Kupuj tanie źródła białka

Białko jest niezbędnym składnikiem zbilansowanej diety. Bogatym źródłem białka są ryby, np. świeży łosoś czy tuńczyk. Jednak aby jeść zdrowo i tanio możesz jeść takie ryby tylko od czasu do czasu. Aby dostarczyć organizmowi odpowiednią ilość białka wybieraj produkty bogate w białko, które nie obciążą bardzo twojego portfela, takie jak: jajka, tuńczyk w puszcze, serek wiejski. Dobrze jest też komponować posiłki na bazie roślinnych źródeł białka, np. soczewicy zielonej, soczewicy czerwonej, fasoli, ciecierzycy. Przy zakupie roślin strączkowych warto wybierać suche produkty, bo są one tańsze od tych w puszce.

4. Poluj na promocje

Czasem kiedy jestem na zakupach, to okazuje się, że sklep wyprzedaje dane warzywa czy owoce. Zawsze wtedy kupuję coś w promocji i planuję posiłek z wykorzystaniem tego produktu. Zdarzyło mi się kupić tańsze brokuły, natkę pietruszki czy banany. Często kupuję przecenione banany, które mimo, że wyglądają źle, to są idealnie dojrzałe. Pamiętajcie, że czarna skórka nie oznacza, że banan jest zepsuty.

Obie wersje bananów nadają się do jedzenia :-)

Jeśli owoc jest twardy to znak, że nadaje się do zjedzenia (ja nawet wolę bardzo dojrzałe banany). Często cena takich owoców jest nawet dwa razy niższa niż jej wyjściowa wersja. Na bazarkach też można zapolować na promocje – zazwyczaj obniżki produktów są tam dostępne pod koniec dnia.

5. Kupuj mrożone warzywa i owoce

Mrożone owoce to świetna opcja, bo mrożenie pozwala zachować witaminy zawarte w świeżych owocach. Mrożonki są szczególnie przydatne zimą, kiedy brakuje świeżych malin czy truskawek. Niedawno kupiłam w Lidlu 700 g mrożonych malin za 6,99 zł. Maliny świeże też były tam dostępne i o tej porze roku kosztowały 8 zł za 125 g.

6. Wybieraj produkty marek własnych

Hipermarkety i supermarkety wytwarzają produkty pod własnymi markami – zazwyczaj są one tańsze niż taki sam produkt popularnej marki. Ryże, kasze, oliwki, orzechy – wszystkie te produkty można kupić taniej wybierając markę własną sklepu. Często droższy produkt różni się od tańszej wersji jedynie opakowaniem.

7. Zwracaj uwagę na cenę produktu na 1 kg

Zawsze podczas zakupów porównuj cenę danego produktu w przeliczeniu na 1 kg. Producenci żywności często zwiększają opakowania, jednak po sprawdzeniu jego masy okazuje się, że nie uległa ona zwiększeniu. Często jest też tak, że wystarczy, że owoce są umyte lub ładniej zapakowane, aby ich cena drastycznie wzrosła. Poniżej dwa przykłady, o których kiedyś już pisałam – marchewki i pomidorki koktajlowe.

Za 150 gramów umytych marchewek zapłacimy 3,99. W tej cenie kupimy około 2 kg marchewek niemytych.

Marchewki umyte 0,15 kg – 3,99 – cena za kilogram 26,60 zł
Marchewki klasyczne, niemyte 2 kg – 3,99 – cena za kilogram 1,99 zł

do what you love

Warto uważnie sprawdzać cenę pomidorków koktajlowych. W jednym z dyskontów umyte pomidory daktylowe kosztują 4,99 za 0,25 kg. Podobne pomidorki cherry można tam kupić za 5,99 za 500 g. Tutaj podobnie jak marchewki – umyty produkt, jest dużo droższy niż jego wersja niemyta.

Pomidorki koktajlowe daktylowe 0,25 kg – 4,99 – cena za kilogram 19,99 zł
Pomidorki koktajlowe cherry 0,5 kg – 5,99 – cena za kilogram 11,99 zł

pomidorki koktajlowe

8. Unikaj jedzenia na mieście

Posiłki serwowane w restauracjach nie należą do najtańszych. Ja rzadko jem na mieście, bo wolę domowe potrawy. Mam wtedy pewność, że to co jem, jest zdrowe.

9. Rób domowe napoje roślinne

Z racji tego, że nie mogę pić mleka krowiego (więcej o tym pisałam tutaj), szukam w sklepach roślinnych zamienników. Napoje na bazie soi, kokosa czy migdałów są jednak bardzo drogie i często mają nieciekawy skład. Od niedawna od czasu do czasu robię sama domowe mleko koksowe (przepis) czy migdałowe. W najbliższej przyszłości zamierzam stworzyć domowe mleko ryżowe i owsiane. Cena napojów roślinnych robionych w domu jest dużo niższa niż koszt mleka roślinnego ze sklepu. Na bazie napojów roślinnych robię śniadania i desery, np. budyń z kaszy jaglanej. Zapraszam Was na mojego Instagrama —> klik. Ostatnio często publikuję tam polecane przeze mnie zdrowe produkty i przepisy na zdrowe posiłki :-)

10. Szukaj taniego awokado

Pisałam Wam kiedyś jak kupić dobre awokado, ale przy zakupie tego owocu ważne jest też to, jak kupić tanie awokado. W Warszawie ceny tego owocu są bardzo różne. Najczęściej kupuję awokado za około 3-4 zł za sztukę (w Lidlu kosztuje 3,99 zł), ale zdarzało mi się kupować dużo droższe awokado. Znalazłam kiedyś mały warzywniak przy metrze, w którym zawsze było dostępne pyszne miękkie awokado, które kosztowało aż 8 zł. Wiem – taka cena to duża przesada za jeden mały owoc. Ale w czasie kiedy nie byłam osobą oszczędną (na szczęście teraz jest inaczej!), to kupowałam awokado często właśnie w tej cenie. Cena tego owocu zależy od miejsca zakupu, ale i od jego rodzaju – awokado Hass jest zazwyczaj droższe od wersji Fuerte. Jak kupować tanie awokado? Wybieraj owoce w supermarketach i hipermarketach – tam są najtańsze. Tanie awokado to takie, które kosztuje około 3-4 zł za sztukę.

Podsumowanie

Na moim blogu chcę Wam pokazać, że zdrowe jedzenie wcale nie musi być bardzo drogie. Wystarczy podczas zakupów trzymać się pewnych zasad, o których napisałam powyżej. Jakie są Wasze sposoby na tanie i zdrowe zakupy? Chętnie poczytam o tym w komentarzach.

 

Przeczytaj też: Najlepsze i najgorsze produkty spożywcze z Rossmanna

9957ee90-54ad-4fbc-9ab1-4c9cdccb3f48

Najlepsze produkty spożywcze z Rossmanna