Instagram

Follow Me!

Zdrowie

Co się kryje w chlebie? Przeczytaj, jak wybierać dobre pieczywo

Luty 15, 2017

W dzisiejszym tekście przedstawię temat związany z wyborem dobrego chleba. W sklepach, piekarniach i supermarketach znajdziemy wiele rodzajów pieczywa. Niestety nie każdy bochenek chleba przysłuży się naszemu zdrowiu. Na co zwrócić uwagę kupując pieczywo? Jak wybrać chleb z maksymalnie dobrym składem? Czego lepiej nie kupować? Moje wskazówki poniżej.

Moje podejście do pieczywa

Na wstępie przypomnę, że w mojej diecie znajduje się pieczywo. Część osób wyklucza chleb ze swojej diety – jeśli jest to związane z nietolerancją glutenu lub nadwrażliwością na gluten, to oczywiście jest to zrozumiałe. Więcej na temat glutenu pisałam tutaj.

Warto jednak wiedzieć, że jeśli dieta bezglutenowa jest traktowana jako sposób na schudnięcie, to jest to niekorzystne dla organizmu. – Eliminacja samego glutenu z diety nie spowoduje utraty wagi, przeciwnie – często może powodować przytycie – wskazuje Natalia Drabińska z PAN w Olsztynie (źródło).

Ja nigdy nie wykluczyłam glutenu ze swojej diety, bo po prostu byłoby to bezcelowe. Nie zauważyłam, aby mój organizm źle reagował na gluten zawarty w pieczywie. Gdyby tak było, to z pewnością skonsultowałabym sprawę z lekarzem, aby wykluczyć ewentualną nadwrażliwość. Jedzenie glutenu nie ma także żadnego wpływu na stan mojej cery, jak to ma miejsce w przypadku nabiału – więcej na ten temat pisałam w tekście Jak właściwa dieta poprawiła stan mojej cery. Dodam też, że mimo, że jedzenie chleba nie wpływa negatywnie na mój organizm, to nie jest tak, że jem pieczywo codziennie lub kilka razy dziennie. Staram się tak komponować moje posiłki, aby nie były one takie same. Z tego powodu nie jem codziennie kanapek na śniadanie – wolę wybierać pieczywo tylko od czasu do czasu. Moje śniadania to zatem nie tylko kanapki, ale i owsianka, budyń z kaszy jaglanej czy odżywczy koktajl. Kluczową kwestią jest dla mnie zachowanie różnorodności w diecie.

Podsumowując – jedzenie chleba nie jest niczym złym i nie wpływa źle na naszą masę ciała, o ile nie cierpimy na nietolerancję lub nadwrażliwość na gluten i wybieramy wartościowe produkty. O tym, jak wybrać dobry chleb, piszę poniżej.

Jak wybrać dobry chleb? Kilka moich wskazówek

Dobry chleb powinien zawierać w sobie jedynie kilka składników: mąkę, wodę, sól, zakwas lub drożdże. Oczywiście wskazane są też zdrowe dodatki takie jak: siemię lniane, orzechy, ziarna słonecznika, płatki owsiane, czarnuszka, otręby. Jeśli jednak widzimy, że w składzie danego chleba są składniki, które wcale nie powinny się znajdować w chlebie, to lepiej taki chleb odłożyć na półkę.

Dobre składniki chleba:

  • mąka
  • woda
  • sól
  • zakwas i/lub drożdże

Jeśli chodzi o pierwszy składnik, mąkę, to najlepiej, aby była to mąka pełnoziarnista. Taki rodzaj mąki to produkt mniej przetworzony od oczyszczonej mąki pszennej i zawierający więcej błonnika i substancji odżywczych. Na początku listy składników chleba warto szukać: mąki żytnej razowej/pełnoziarnistej, mąki razowej. Chleby zawierające w sobie głównie mąkę pszenną będą najmniej wartościowe.

Jeśli chodzi o sól, to jest to niezbędny składnik chleba, ale ważne, aby nie było jej w chlebie zbyt dużo. Jak to sprawdzić? Najłatwiej spojrzeć na tabelę z wartością odżywczą chleba – jeśli w składzie jest ponad 1 gram soli na 100 g, to znaczy, że chleb zawiera bardzo dużo soli.

Dobre dodatki do chleba:

  • ziarna słonecznika
  • ziarna dyni
  • siemię lniane
  • orzechy
  • czarnuszka
  • płatki owsiane
  • otręby
  • sezam

Na liście dobrych dodatków do chleba nie uwzględniłam żurawiny, bo choć teoretycznie jest to dobry składnik diety, to bardzo często żurawina dostępna na rynku, a więc także żurawina dodawana do chleba, zawiera w sobie duże ilości cukru.

Niepożądane składniki chleba:

  • cukier
  • glukoza
  • syrop glukozowo-fruktozowy
  • stabilizator: guma celulozowa E468 – może powodować bóle brzucha, wzdęcia i biegunki. Podejrzewana o działanie rakotwórcze.
  • substancja zagęszczająca guma guar E412 –  substancja uważana za bezpieczną, ale może powodować wzdęcia.

Składniki neutralne:

W chlebie znajdziemy też składniki takie jak: ocet, błonnik ziemniaczany, ekstrakt słodu jęczmiennego. Jeśli znajdują się one w pieczywie, to nie oznacza to od razu, że dane pieczywo jest złe. Osobiście unikam jednak jedzenia chleba, które ma w sobie takie dodatkowe składniki.

Jakiego pieczywa lepiej nie wybierać podczas zakupów?

Podstawowa zasada dotycząca wyboru chleba jest bardzo prosta – długi skład na opakowaniu nie wróży nic dobrego. Pewnym problemem jest też to, że na wielu produktach piekarniczych skład w ogóle nie jest wyszczególniony. Jeśli kupujemy pieczywo w piekarni, to bochenki zwykle nie mają opakowania, na którym można by przeczytać skład. Co wtedy zrobić? Wystarczy poprosić pracownika sklepu o podanie składników, z jakich zrobiony jest chleb. Zwykle listy ze składem są dostępne w piekarniach i nie powinno być z tym problemu. Kiedy kupujemy pieczywo w supermarkecie, to często skład danych produktów jest wyszczególniony na liście wiszącej w pobliżu półek z pieczywem – jeśli nie widzicie takiej listy, to warto spytać ekspedientów.

Zjedzenie jasnej kajzerki od czasu do czasu to nie grzech, choć ja ich nie jem, bo po prostu mi nie smakują. Na co dzień warto wybierać jednak pieczywo z mąki pełnoziarnistej, bo to świetne źródło błonnika w diecie.

Przykład pieczywa ze złym składem.

 

Jaki chleb jem na co dzień?

Nigdy nie kupuję białego chleba z mąki pszennej, bo ten rodzaj pieczywa jest najmniej wartościowy. Czasem skuszę się na bagietkę, ale zwykle jest to bagietka razowa. Chleb, który jem zdecydowanie najczęściej, to chleb razowy. Ten, który jest dostępny w moim sklepie ma w składzie: mąkę razową żytnią 2000, kwas naturalny żytni, mąkę pszenną 750, wodę, sól drożdże. Czasem wybieram też chleb ze słonecznikiem, skład poniżej:

Skład: mąka razowa żytnia 2000, kwas naturalny żytni, mąka pszenna 750, woda, ziarno słonecznika (6%), sól, drożdże.

 
Chleb pełnoziarnisty wykorzystuję czasem do zrobienia grzanek :-)

 

Podsumowanie

Kupienie w dzisiejszych czasach dobrego chleba to duże wyzwanie. W supermarketach mamy pieczywo mrożone lub pakowany chleb zawierający mnóstwo zbędnych dodatków. Najlepiej kupować chleb z dobrej piekarni i taki, który ma naturalny skład. Producenci chleba często dodają do swoich wypieków cukier, stabilizator czy wypełniacze – wszystkie te dodatki to zbędne składniki, których nie powinno być w pieczywie. Mam nadzieję, że ten wpis zmotywuje Was do uważnego przyjrzenia się chlebowi, który jecie na co dzień. Najlepszy chleb to oczywiście taki, który robimy w domu – mamy wtedy pewność, że znajdują się w nim tylko niezbędne składniki. Polecam Wam przepis na chleb składający się z samych ziaren i płatków owsianych – chleb zmieniający życie. Robię go czasem i jest to ciekawa alternatywa do klasycznego pieczywa. Dajcie znać w komentarzach, jaki typ pieczywa jecie najczęściej :-)