Instagram

Follow Me!

Zdrowie

Co jeść zamiast słodyczy? 12 moich propozycji

Maj 22, 2017

Temat związany ze słodyczami pojawia się na moim blogu bardzo często, bo uwielbiam słodkości. Zwykle pokazuję Wam moje pomysły na desery w wersji fit. Ostatnio dwa moje ulubione przepisy to podwójnie czekoladowe wegańskie brownie i pyszne domowe rafaello z kaszy jaglanej. Czasem zdarza mi się też zjeść coś, co niekoniecznie jest fit, ale wierzę, że mały cheat meal zjedzony raz na jakiś czas nie szkodzi.

W dzisiejszym wpisie chciałabym pokazać Wam co jem, kiedy nachodzi mnie chęć na słodycze, ale akurat nie mam czasu lub ochoty na pieczenie brownie czy lepienie słodkich kulek. Jak radzić sobie z ochotą na słodycze? Poniższe propozycje to doskonałe zamienniki deserów w wersji fit, ale też klasycznych słodyczy.

1. Jabłko + masło orzechowe + cynamon

Uwielbiam to połączenie! Do zrobienia takiej przekąski możecie użyć dowolnego dobrego masła orzechowego, ja szczególnie lubię masło z orzechów nerkowca.

Składniki:

2. Orzeszki ziemne

Zawsze mam w domu zapas orzeszków ziemnych, bo przydają się one do zrobienia domowego masła orzechowego. Czasem jednak orzeszki ziemne sprawdzają się idealnie, kiedy mam ochotę na coś słodkiego. W przypadku orzechów ziemnych warto pamiętać o tym, że to produkt wysokokaloryczny – lepiej jeść je w ilości mieszczącej się w jednej garści. Zawsze wybieram też orzeszki ziemne bez soli.

3. Migdały

Kolejny zamiennik słodyczy bogaty w cenne białko i tłuszcze. Garść migdałów to świetny pomysł na zdrową przekąskę.

4. Suszone figi


Bardzo lubię zarówno świeże figi, jaki i figi w wersji suszonej. Podczas zakupu tych owoców wart pamiętać o tym, żeby czytać skład i wybierać tylko takie produkty, które nie mają w sobie żadnych dodatkowych składników. Zwykle jako porcję jem jedną lub dwie suszone figi pokrojone na małe kawałki.

5. Jabłka
To jedne z moich ulubionych owoców – staram się jeść jedno jabłko dziennie. Zjedzenie jabłka sprawia, że owoc wypełnia żołądek i często po takim posiłku przestaję mieć ochotę na słodycze.

6. Banany i lody bananowe

Jeśli już jesteśmy przy świeżych owocach, to nie sposób nie wspomnieć o bananach. Dojrzałe, bardzo słodkie banany to doskonały substytut klasycznych słodyczy. Ja uwielbiam też domowe lody bananowe, które robię w kilka minut przy użyciu blendera.

7. Świeże daktyle

Daktyle to tak słodkie owoce, że wystarczy jedna sztuka, aby w pełni zaspokoić swoją potrzebę słodkości. Więcej o korzyściach świeżych daktyli pisałam tutaj.

8. Jogurt naturalny + syrop klonowy + owoce

Warto wybierać zdrowsze wersje pełnych cukru deserów mlecznych. Sezonowe owoce połączone z łyżką syropu klonowego i jogurtem naturalnym to dobry zamiennik klasycznych słodyczy. W wersji wegańskiej można zastąpić jogurt śmietanką kokosową, np. taką. Jeśli do jogurtu dodatkowo dodamy łyżkę granoli, to wyjdzie nam pożywny posiłek :-)

9. Orzechy nerkowca


Kolejny świetny pomysł na zdrową przekąskę, która będzie substytutem słodkiego deseru. Zawsze staram się mieć w domu paczkę nerkowców – kupuję te z Lidla – Alesto. Zwykle przed zjedzeniem prażę orzechy przez kilka minut w piekarniku – nabierają wtedy niezwykłego aromatu.

10. Plastry kokosowe

Plastry kokosowe przyjemnie chrupią i mają pyszny kokosowy smak. Warto mieć je w szafce, bo przydają się w chwilach ochoty na niezdrowe słodycze. Kupuję plastry w wersji ekologicznej.

Plastry kokosowe Bio Planete

11. Pudding z chia

Szybki pomysł na zdrowy zamiennik deseru. Wystarczy wyspać dwie łyżki nasion chia, zalać 1/2 szklanki mleka kokosowego i dodać łyżkę syropu klonowego. Po ok. 20 minutach pyszny zamiennik słodyczy jest gotowy! Więcej pomysłów na puddingi z chia znajdziecie tutaj.

12. Czekoladowy koktajl

Często nasza ochota na słodycze wynika z tego, że nasz organizm domaga się cukrów prostych. Zamiast pochłaniania kolejnego słodkiego batonika warto wtedy poszukać zdrowej alternatywy – w tej roli świetnie sprawdzi się słodki koktajl. Ja uwielbiam wersję z kiwi, bananem, połówką awokado, łyżeczką oleju kokosowego i mlekiem migdałowym. Aby koktajl przypominał słodki pudding warto do niego dodać łyżeczkę dobrej jakości kakao. Gwarantuję, że po szklance takiego smoothie ochota na słodycze całkowicie mija!

Podsumowanie

Mam nadzieję, że moje propozycje Was zainspirowały. Pamiętajcie też proszę o tym, że jeśli często przytrafia się Wam ogromna ochota na słodycze to znak, że Wasz organizm jest uzależniony od cukru. Od takiego uzależnienia można się uwolnić! Więcej na ten temat pisałam w tekście pt. Jak wyeliminować cukier z diety.