Uroda Zapytaj dietetyka

Zapytaj dietetyka #3: Co jeść, aby mieć piękną cerę?

Lipiec 19, 2017

Dziś na blogu kolejny wpis z cyklu Zapytaj dietetyka! Tym razem dietetyczkę Kamilę Wrzesińską pytałam o to, jakie produkty spożywcze warto jeść, aby mieć piękną cerę. Zauważyłam ostatnio, że moja cera wygląda wygląda świetnie i podejrzewam, że to głównie za sprawą sezonowych warzyw i owoców, które jem latem w bardzo dużych ilościach. Jeśli jesteście ciekawi, jakie produkty służą naszej cerze, to zapraszam na wpis!

Co jeść, aby mieć piękną cerę?

Agata Puk: Które produkty spożywcze dobrze wpływają na stan naszej skóry?

Kamila Wrzesińska: Różnorodne warzywa i owoce, które stanowią podstawę Piramidy Zdrowego Żywienia, a których wciąż jemy zdecydowanie za mało, są absolutnie zbawienne dla naszej skóry. Skóra jest odzwierciedleniem tego co dzieje się wewnątrz organizmu. Jest największym narządem naszego ciała o powierzchni 1,5-2m2. Warto zadbać o nią przede wszystkim od środka, bo właściwa pielęgnacja i odpowiednie kosmetyki to tylko 20-30% „sukcesu” pięknej cery. Pozostałe czynniki to prawidłowy sposób odżywiania, dobra jakość snu, umiejętność konstruktywnego radzenia sobie ze stresem, a także unikanie nadmiernej ekspozycji na słońce.

Agata Puk: Dlaczego warzywa i owoce mają tak dobrze wpływają na naszą skórę?

Kamila Wrzesińska: Warzywa i owoce we wszystkich kolorach tęczy to nie tylko najlepsze źródło większości witamin, minerałów i antyoksydantów. To także najlepsze źródło wody – balsamu nawilżającego skórę od wewnątrz. Witaminami, które grają tu role pierwszoplanowe, są witaminy C i E, a także witamina A (której prekursorem jest beta-karoten). Witamina C jest niezbędna do syntezy kolagenu, E zwana „witaminą młodości” opóźnia procesy starzenia, natomiast A wspiera regenerację skóry i zawiaduje pracą gruczołów łojowych. Cała trójka to silne antyoksydanty skutecznie rozprawiające się z wolnymi rodnikami jak również wykazujące właściwości przeciwzapalne.

Agata Puk: Gdzie znajdziemy te cenne dla naszej skóry witaminy?

Kamila Wrzesińska: Najwięcej witaminy C mają: natka pietruszki, truskawki, maliny, borówki, jagody, jeżyny, czarna porzeczka, wszystkie zielone warzywa, pomarańcze i inne cytrusy, kiełki, pomidory, kiwi, mango.

Bogata w witaminę A jest: marchew, bataty, dynia, papryka, morele, jarmuż i inne zielone warzywa, żółtko jaj.

Witaminę E znajdziemy w:olejach roślinnych (słonecznikowym, migdałowym), ziarnach słonecznika, orzechach włoskich, migdałach, pestkach dyni, awokado, papryce.

 

Śniadanie idealne :-) #breakfast #foodie #jemzdrowo #owsianka #agataberry #photo #fitfood #zdrowejedzenie

Post udostępniony przez Agata Puk (@agataberry)

 


Agata Puk: Jakie inne, poza warzywami i owocami, produkty warto jeść, aby mieć piękną cerę?

Kamila Wrzesińska: Poza warzywami i owocami, na szczególną uwagę zasługują orzechy, migdały i wszystkie nasiona oleiste (m.in. dyni, słonecznika, lnu, konopi, sezamu), awokado, oliwki, a także tłoczone z nich na zimno, nierafinowane oleje. Są źródłem jedno- i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które wykazują działanie przeciwzapalne, wzmacniają barierę lipidową naskórka, czyli naturalną warstwę ochronną skóry i chronią ją przed odwodnieniem. Są także źródłem wspomnianej wyżej „witaminy młodości” – wit. E. Rozmawiając o tym co jeść, by mieć piękną cerę, nie możemy zapomnieć o witaminach z grupy B, których głównym źródłem są różnego rodzaju kasze, razowe pieczywo, płatki owsiane, zarodki pszenne czy płatki drożdżowe, a także nasiona roślin strączkowych.

Agata Puk: Dziękuję za rozmowę!

 

Druga część wywiadu na temat pięknej cery już niebawem na blogu. We wpisie znajdziecie odpowiedzi na pytania:

  • Jakie produkty mogą powodować na naszej skórze stany zapalne? Jakie są potencjalnie niesprzyjające cerze składniki diety?
  • W jaki sposób możemy sprawdzić, czy dany składnik szkodzi naszej cerze? Czy dieta eliminacyjna to dobry pomysł?
  • Jakich produktów nie powinniśmy jeść, jeśli mamy problemy skórne?

 

Przypominam też o tym, że cały czas możecie zadawać pytania w poniższym formularzu. Kolejne odsłony cyklu już niebawem na blogu.

Zapytaj dietetyka

 

Mgr Kamila Wrzesińska – dietetyk kliniczny i coach zdrowia. Ukończyła Wydział Nauki o Zdrowiu Akademii Medycznej w Warszawie oraz studia podyplomowe na kierunku Coaching Zdrowia i Żywienia w Collegium Civitas. Promowanie zdrowego trybu życia jest jej pasją i życiową misją. Ma 12-letnie doświadczenie w pracy z pacjentami z nadwagą i otyłością. Pomaga odnaleźć równowagę między miłością do jedzenia a zdrowym trybem życia. Zajmuje się dietoterapią chorób przewlekłych, zwanych cywilizacyjnymi. Prowadzi prywatny gabinet dietetyczny MediFit, jest autorką bloga zielonytalerz.pl, na którym dzieli się z czytelnikami wiedzą na temat prawidłowego odżywiania i prostymi przepisami na pyszne i zdrowe posiłki. Występuje w mediach w roli eksperta żywieniowego. Prywatnie Kamila to szczęśliwa żona i mama, miłośniczka kuchni włoskiej, kiedyś uzależniona od słodyczy, dziś od sałatek i słonecznych koktajli.

 

You Might Also Like

  • Agnieszka Smolinska

    Ciao, mam takie pytanie do dietetyka, czy to prawda ze olej kokosowy podnosi poziom cholesterolu, bo moja pani dietetyk powiedziala mi ze podnosi. Bardzo sie tym zdziwilam, bo czytalam o oleju kokosowym same pozytywne aspekty.
    Dziekuje