Instagram

Uroda Zapytaj dietetyka

Co jeść, aby mieć piękną cerę?

Lipiec 19, 2017

Dziś na blogu kolejny wpis z cyklu Zapytaj dietetyka! Tym razem dietetyczkę Kamilę Wrzesińską pytałam o to, jakie produkty spożywcze warto jeść, aby mieć piękną cerę. Zauważyłam ostatnio, że moja cera wygląda wygląda świetnie i podejrzewam, że to głównie za sprawą sezonowych warzyw i owoców, które jem latem w bardzo dużych ilościach. Jeśli jesteście ciekawi, jakie produkty służą naszej cerze, to zapraszam na wpis!

Co jeść, aby mieć piękną cerę?

Agata Puk: Które produkty spożywcze dobrze wpływają na stan naszej skóry?

Kamila Wrzesińska: Różnorodne warzywa i owoce, które stanowią podstawę Piramidy Zdrowego Żywienia, a których wciąż jemy zdecydowanie za mało, są absolutnie zbawienne dla naszej skóry. Skóra jest odzwierciedleniem tego co dzieje się wewnątrz organizmu. Jest największym narządem naszego ciała o powierzchni 1,5-2m2. Warto zadbać o nią przede wszystkim od środka, bo właściwa pielęgnacja i odpowiednie kosmetyki to tylko 20-30% „sukcesu” pięknej cery. Pozostałe czynniki to prawidłowy sposób odżywiania, dobra jakość snu, umiejętność konstruktywnego radzenia sobie ze stresem, a także unikanie nadmiernej ekspozycji na słońce.

Agata Puk: Dlaczego warzywa i owoce mają tak dobrze wpływają na naszą skórę?

Kamila Wrzesińska: Warzywa i owoce we wszystkich kolorach tęczy to nie tylko najlepsze źródło większości witamin, minerałów i antyoksydantów. To także najlepsze źródło wody – balsamu nawilżającego skórę od wewnątrz. Witaminami, które grają tu role pierwszoplanowe, są witaminy C i E, a także witamina A (której prekursorem jest beta-karoten). Witamina C jest niezbędna do syntezy kolagenu, E zwana „witaminą młodości” opóźnia procesy starzenia, natomiast A wspiera regenerację skóry i zawiaduje pracą gruczołów łojowych. Cała trójka to silne antyoksydanty skutecznie rozprawiające się z wolnymi rodnikami jak również wykazujące właściwości przeciwzapalne.

Agata Puk: Gdzie znajdziemy te cenne dla naszej skóry witaminy?

Kamila Wrzesińska: Najwięcej witaminy C mają: natka pietruszki, truskawki, maliny, borówki, jagody, jeżyny, czarna porzeczka, wszystkie zielone warzywa, pomarańcze i inne cytrusy, kiełki, pomidory, kiwi, mango.

Bogata w witaminę A jest: marchew, bataty, dynia, papryka, morele, jarmuż i inne zielone warzywa, żółtko jaj.

Witaminę E znajdziemy w:olejach roślinnych (słonecznikowym, migdałowym), ziarnach słonecznika, orzechach włoskich, migdałach, pestkach dyni, awokado, papryce.

 

Śniadanie idealne :-) #breakfast #foodie #jemzdrowo #owsianka #agataberry #photo #fitfood #zdrowejedzenie

Post udostępniony przez Agata Puk (@agataberry)

 


Agata Puk: Jakie inne, poza warzywami i owocami, produkty warto jeść, aby mieć piękną cerę?

Kamila Wrzesińska: Poza warzywami i owocami, na szczególną uwagę zasługują orzechy, migdały i wszystkie nasiona oleiste (m.in. dyni, słonecznika, lnu, konopi, sezamu), awokado, oliwki, a także tłoczone z nich na zimno, nierafinowane oleje. Są źródłem jedno- i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które wykazują działanie przeciwzapalne, wzmacniają barierę lipidową naskórka, czyli naturalną warstwę ochronną skóry i chronią ją przed odwodnieniem. Są także źródłem wspomnianej wyżej „witaminy młodości” – wit. E. Rozmawiając o tym co jeść, by mieć piękną cerę, nie możemy zapomnieć o witaminach z grupy B, których głównym źródłem są różnego rodzaju kasze, razowe pieczywo, płatki owsiane, zarodki pszenne czy płatki drożdżowe, a także nasiona roślin strączkowych.

Agata Puk: Dziękuję za rozmowę!

 

Druga część wywiadu na temat pięknej cery już niebawem na blogu. We wpisie znajdziecie odpowiedzi na pytania:

  • Jakie produkty mogą powodować na naszej skórze stany zapalne? Jakie są potencjalnie niesprzyjające cerze składniki diety?
  • W jaki sposób możemy sprawdzić, czy dany składnik szkodzi naszej cerze? Czy dieta eliminacyjna to dobry pomysł?
  • Jakich produktów nie powinniśmy jeść, jeśli mamy problemy skórne?

 

Przypominam też o tym, że cały czas możecie zadawać pytania w poniższym formularzu. Kolejne odsłony cyklu już niebawem na blogu.

Zapytaj dietetyka

 

Mgr Kamila Wrzesińska – dietetyk kliniczny i coach zdrowia. Ukończyła Wydział Nauki o Zdrowiu Akademii Medycznej w Warszawie oraz studia podyplomowe na kierunku Coaching Zdrowia i Żywienia w Collegium Civitas. Promowanie zdrowego trybu życia jest jej pasją i życiową misją. Ma 12-letnie doświadczenie w pracy z pacjentami z nadwagą i otyłością. Pomaga odnaleźć równowagę między miłością do jedzenia a zdrowym trybem życia. Zajmuje się dietoterapią chorób przewlekłych, zwanych cywilizacyjnymi. Prowadzi prywatny gabinet dietetyczny MediFit, jest autorką bloga zielonytalerz.pl, na którym dzieli się z czytelnikami wiedzą na temat prawidłowego odżywiania i prostymi przepisami na pyszne i zdrowe posiłki. Występuje w mediach w roli eksperta żywieniowego. Prywatnie Kamila to szczęśliwa żona i mama, miłośniczka kuchni włoskiej, kiedyś uzależniona od słodyczy, dziś od sałatek i słonecznych koktajli.